Проєкт «Ґендерна освіта для іноземних студентів» (ЗА ПІДТРИМКИ ЮНЕСКО)
Про проєкт:
Включення принципу гендерної рівності в систему вищої освіти України є актуальним завданням, оскільки до очевидних проблем гендерної дискримінації належать, зокрема, проблеми гендерних аспектів взаємодії викладачів ВНЗ та іноземних студентів. Основний напрям проєкту – впровадження елементів сучасної європейської гендерної парадигми в освіту студентів африканського походження, що навчаються в українських ЗВО, починаючи з Каразінського університету. Цей проєкт починався ще до повномасштабного вторгнення, коли кількість іноземних студентів в університеті була значно більшою. Однак тимчасове скорочення їхнього числа не змінило наших планів. Мета проєкту: поширити серед студентів та викладачів знання про важливість гендерної рівності, зокрема у сфері освіти, для подальшого впровадження в практику. Ми бачимо необхідність у приверненні уваги іноземних студентів до проблеми гендерної рівності та підвищення обізнаності академічної спільноти і студентів щодо існуючих міжнародних стандартів у цій сфері.
Проєкт реалізовано ГО «Ла Страда-Україна» у співпраці з Каразінським університетом під керівництвом Урядового уповноваженого з питань гендерної політики в рамках Програми участі на 2022-2023 роки ЮНЕСКО (UNESCO, Participation Program for 2022-2023).
Наші події
У Каразінському університеті відбулася робоча зустріч у межах проєкту «Гендерна освіта для іноземних студентів» під патронатом Міністерства закордонних справ України. Зустріч відбулася за участю адміністрації Каразінського на чолі з ректоркою Тетяною Кагановською, яка привітала учасників на початку заходу. З вітальним словом до присутніх також звернулися Урядова уповноважена з питань гендерної політики Катерина Левченко та представник Міністерства закордонних справ України Зорян Кісь. У межах зустрічі деканка соціологічного факультету Олена Мурадян презентувала результати соціологічного дослідження щодо наявності гендерних компетентностей, проведеного влітку 2023 року серед здобувачів освіти з африканських країн та викладачів Каразінського університету, які працюють із ними. Учасники заходу обговорили результати дослідження та запланували подальшу роботу в межах проєкту, який має на меті поширення серед всіх учасників та учасниць освітнього процесу знань про важливість гендерної рівності, зокрема у сфері освіти, для подальшого впровадження гендерних підходів у процес підготовки студентів з африканського континенту, які навчаються в Україні, на прикладі Каразінського університету.
28 лютого 2024 року у межах реалізації проєкту відбувся тренінг для науково-педагогічних співробітників Каразінського університету «Ґендерні підходи в освіті для іноземних студентів». На заході була присутня Урядова уповноважена з ґендерної політики Катерина Левченко, яка зазначила про важливість проведення подібних тренінгів, які додають більшої практичної значущості впровадженню ґендерної рівності в Україні, зокрема в систему вищої освіти.
Тренінг був організований соціологічним (кафедра політичної соціології) та юридичним (кафедра міжнародного і європейського права) факультетами Каразінського університету. Протягом тренінгу значну увагу було присвячено основним аспектам впровадження ґендерної рівності в системі вищої освіти, до якої залучені іноземні студенти, зокрема з африканських країн. Програма тренінгу була дуже насиченою та включала наступні тематичні блоки:
- Конфлікти на ґендерному ґрунті: профілактика та швидкі рішення для педагогічних колективів.
- Ґендерна експертиза навчальних матеріалів.
- Ґендерна чутливість та ґендерна нейтральність у лекційному дискурсі.
- Критичний підхід у ґендерних питаннях: дидактичний та методологічний потенціал.
- Соціальна роль викладачів в аудиторії крізь призму ґендерних підходів.
Онлайн-курси для іноземних студентів та їхніх викладачів
Цей онлайн-курс розроблені для іноземних студентів українських університетів та їхніх викладачів з метою поширення знань та компетенцій з гендерної тематики серед студентів і викладачів ЗВО України для сприяння імплементації стратегії гендерної рівності