Вищої математики та інформатики

Кафедра відкрита під час поновлення роботи Харківського університету у 1933 році. До 1986 року вона називалась кафедрою загальної математики. Першими її завідувачами були доцент П. О. Соловйов, у 1933−1941 року, і професор М. М. Марчевський, у 1943−1956 роках. У 1956 році вона була об’єднана з кафедрою вищої алгебри та теорією чисел, котрою завідував професор А. К. Сушкевич. Він продовжував завідувати об’єднаною кафедрою до 1961 року З 1961 року завідувачем кафедри став доцент О. С. Лейбін. З 1963 року знову кафедра стала окремою, і її завідувачем залишався О. С. Лейбін до 1972 року. Потім кафедрою завідували професор Д. З. Гордєвський, у 1973−1979 роках, доцент О. В. Уваров, у 1979−1995 роках. Відмітимо, що професор Д. З. Гордєвський працював у 1961−1968 роках першим деканом нового механіко-математичного факультету університету, а доцент О. В. Уваров був деканом механіко-математичного факультету у 1981−1995 роках. З 1986 року кафедра загальної математики стала називатися кафедрою вищої математики та інформатики. У 1995−2007 роках завідувачем кафедри, а також деканом факультету був професор В. О. Золотарьов. Починаючи з 2007 р. й до вересня 2012 р. кафедрою завідувач проф. А. А. Янцевич. З 2012 р. по серпень 2025 р. кафедрою завідував доцент В. Т. Лисиця. Зміна назви кафедри на сьогочасну пов'язана з тим, що з початку 90-х років на кафедрі було утворено активно діючу групу фахівців з питань програмування та інформатики. З 2019 р. на кафедрі здійснюється підготовка фахівців зі спеціальності «Середня освіта (Математика)» за освіти.

Підготовка майбутніх учителів математики та інформатики здійснюється з урахуванням кращих практик як вітчизняної, так і міжнародної педагогічної спільноти. Освітній процес поєднує глибоку теоретичну базу з практико-орієнтованими підходами, що дозволяє формувати сучасні професійні компетентності. Здобувачі здобувають знання з базових і прикладних математичних дисциплін, опановують основи педагогіки, психології та методики навчання, а також освоюють сучасні інформаційні технології, необхідні для ефективного викладання в умовах цифрової трансформації освіти.

Випускники є кваліфікованими фахівцями, які відповідають вимогам Нової української школи, уміло застосовують сучасні технології в навчанні та гарантують якісну підготовку учнів з математики та інформатики.

Випускники першого (бакалаврського) рівня отримують диплом бакалавра та освітню кваліфікацію «Бакалавр середньої освіти за предметною спеціальністю «Математика», а також професійну кваліфікацію «Вчитель-бакалавр (спеціальність «Середня освіта», предметні спеціальності «Математика» та «Інформатика»), 6 рівень НРК».

Випускники другого (магістерського) рівня отримують диплом магістра та освітню кваліфікацію «Магістр середньої освіти за предметною спеціальністю «Математика», а також професійну кваліфікацію «Вчитель-магістр (спеціальність «Середня освіта», предметні спеціальності «Математика» та «Інформатика», 7 рівень НРК»).

Максимальний обсяг державного замовлення в 2025 році становив:

  • на перший (бакалаврський) рівень — 7 осіб;
  • на другий (магістерський) рівень (освітньо-професійна програма) — 5 осіб.

Тривалість навчання:

  • бакалаврський рівень (на основі повної — 4 роки навчання.
  • магістерський рівень (на основі здобутого ступеня бакалавра або магістра) — 1 рік 4 місяці.

Викладачі кафедри активно залучаються до наукової діяльності, беручи активну участь у наукових конференціях, присвячених сучасним проблемам математики, інформатики та впровадженню інноваційних методик їх викладання; підтримують плідні багаторічні зв’язки з провідними вітчизняними та зарубіжними фахівцями-математиками (Німеччина, Ізраїль, Болгарія, Йорданія, Сирія тощо).

Наразі на кафедрі працюють 8 викладачів, серед яких 3 кандидати фізико-математичних наук, 3 кандидати педагогічних наук, 1 доктор філософії.

Основні напрямки наукової діяльності кафедри:

  • сучасні проблеми класичної математики (прикладні задачі теорії ймовірностей і математичної статистики; математичний аналіз; геометрія підмноговидів; ортогональні многочлени та проблеми моментів);
  • інформаційні технології та програмування (оптимізація функціональних мов програмування на основі методів штучного інтелекту; математичне моделювання актуальних проблем сучасних інформаційних технологій; комбінаторика, математична логіка; математичне моделювання природничих процесів);
  • сучасна методика викладання математики та інформатики (методика навчання математики та історія математики; дидактичні ігри у навчальному процесі; комп’ютерні освітні сервіси та програми в закладах загальної середньої та вищої освіти; педагогічна майстерність; активні та інтерактивні методи навчання; методика викладання IT-дисциплін в закладах вищої освіти; цифрові технології навчання в контексті сучасних викликів в освіті; педагогічні аспекти викладання математичних дисциплін здобувачам закладів вищої освіти; інноваційні методи викладання математики).

За останні 5 років кафедрою розроблено 5 методичних рекомендацій, 1 сертифікований дистанційний курс, 1 підручник для ЗВО, а також підготовлено велику кількість індивідуальних залікових та контрольних завдань тощо. Кафедра постійно співпрацює із ЗЗСО:

  • КЗ «Харківський ліцей №154 ХМР»;
  • КЗ «Харківський ліцей №38 ХМР»;
  • КЗ «Харківський академічний ліцей №45 ХМР»;
  • КЗ «Харківський ліцей №51 ХМР»;
  • КЗ «Харківський ліцей №131 ХМР»;
  • КЗ «Харківський ліцей №36 ХМР»;
  • КЗ «Харківський ліцей №82 ХМР»;
  • КЗ «Харківський фізико-математичний ліцей №27 ХМР»;
  • КЗ «Харківський університетський ліцей ХМР».
Корисні посилання