Політика Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна в сфері публічних закупівель
Загальна частина
Однією з функцій Університету є закупівля товарів, робіт та послуг для задоволення наявних потреб, яка здійснюється на основі раціонального використання державних коштів та розвитку конкурентної економіки. Політика у сфері публічних закупівель (далі — Політика) невід’ємно пов’язана із політичними, правовими, соціальними, фінансовими, інституційними, етичними та технологічними завданнями, які мають сприяти сталому соціально-економічному розвитку Університету, конкурентоспроможності та динамічній інтеграції в міжнародні ринки, зокрема в спільний ринок ЄС.
Метою Політики є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб Університету, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Важливим компонентом Політики є законодавство, яке визначає принципи, поняття та процедури укладення договорів про закупівлю товарів, робіт та послуг для потреб Університету.
На сьогодні правове регулювання системи публічних закупівель в Україні здійснюється відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», положеннями якого запроваджені система електронних закупівель та електронна система оскарження.
Одним з напрямів Політики є забезпечення прогнозованості та стабільності на основі її гармонізації з правилами ЄС, адаптації у відповідність із міжнародними стандартами.
Публічні закупівлі в Університеті здійснюються на централізованій основі, яка характеризується зменшенням загальних витрат на закупівлі, з урахуванням потреб структурних підрозділів, кінцевих користувачів товарів та послуг, що закуповуються.
Така модель сприяє стандартизації, професіоналізації, правовій визначеності, запровадженню гнучких методів закупівлі, зокрема здійсненню електронних закупівель.
Важливим завданням Політики є професіоналізація публічних закупівель, що надає можливість підвищити якість та керованість процесом організації процедур закупівлі, забезпечити економію бюджетних коштів та дозволити інтегрувати функцію публічних закупівель у цілісну систему управління фінансами Університету.
Політика передбачає контроль, які саме товари, роботи та послуги закуповуються Університетом, чому саме такі товари та послуги вважаються необхідними для потреб Університету, якою є загальна вартість таких товарів та послуг, яким чином проводяться процедури закупівлі. Для досягнення зазначених результатів Політика направлена на забезпечення прозорого, чітко структурованого, комплексного економічного аналізу та моніторингу закупівель в Університеті.
Крім того, однією з проблем сфери публічних закупівель є питання проявів корупції. Підвищення рівня прозорості дій Університету та відповідальності посадових осіб є головним чинником виявлення та запобігання корупції. Прозорість сфери публічних закупівель означає інформування ринку про заплановані та укладені договори, опублікування всіх необхідних умов та вимог до потенційних учасників та виконавців договорів, своєчасної та повної звітності щодо проведених процедур та виконання укладених договорів. Прозорість сфери публічних закупівель також передбачає наявність нормативної бази, детальних рекомендацій, роз’яснень, методик та стандартів, відповідних рішень щодо процедур закупівлі. Чіткі передбачувані правила, прості умови участі у процедурах, стандартні документи, чіткий розподіл відповідальності між структурними підрозділами та фахівцями обмежують можливості посадових осіб приймати необґрунтовані чи неправомірні рішення щодо закупівлі товарів, робіт чи послуг і таким чином, знижують ризики корупції. З цією ж метою політика у сфері публічних закупівель закупівель передбачає використання загальнодоступних засобів електронної комунікації, стандартизацію процедур публічної закупівлі.
Таким чином, Політика включає основні напрями щодо здійснення публічних закупівель, у тому числі комплекс завдань щодо гармонізації до чинного законодавства у сфері публічних закупівель, розвитку структури, кадрового забезпечення, процедур та практики їх застосування.
Мета Політики
Метою Політики є створення сучасної і дієвої системи публічних закупівель, спрямованої на створення конкурентного середовища та подальший розвиток добросовісної конкуренції у сфері закупівель, а також виконання міжнародних зобов’язань у сфері публічних закупівель.
Основні напрями реалізації Політики
Основними напрямами реалізації Політики є:
- гармонізація у сфері публічних закупівель з відповідними нормами ЄС;
- належне матеріально-технічне та кадрове забезпечення, оптимізація взаємодії структурних підрозділів у сфері публічних закупівель та управління фінансами;
- здійснення електронних закупівель з урахуванням чинного законодавства України, вимог та стандартів ЄС, кращої міжнародної практики;
- розвиток професійної підготовки спеціалістів з питань публічних закупівель та професіоналізація у сфері публічних закупівель;
- міжнародне співробітництво у сфері публічних закупівель.
Гармонізація у сфері публічних закупівель з відповідними директивами ЄС передбачає:
- імплементація основних понять, вимог до підготовки технічних специфікацій, критеріїв кваліфікації учасників та оцінки їх пропозицій, інших елементів регулювання публічних закупівель, передбачених Директивами ЄС та Угодою про асоціацію;
- гармонізацію стандартних процедур закупівлі, технік та інструментів у сфері публічних закупівель;
- забезпечення відкритості та прозорості публічних закупівель з метою зменшення ризиків корупції.
Розвиток системи електронних закупівель передбачає:
- підготовку відповідної локальної нормативної бази, установлення вимог до структуризації та стандартизації інформації на всіх стадіях здійснення публічних закупівель, забезпечення доступу до електронних технологій, які використовуються в цілях проведення процедур публічних закупівель;
- використання електронних засобів, які мають спростити та стандартизувати на всіх стадіях здійснення публічних закупівель комунікацію, що включає: планування, опублікування повідомлень про публічні закупівлі, забезпечення доступу до технічних специфікацій та інших тендерних документів в електронній формі, подання електронних пропозицій, забезпечення можливості автоматизованої оцінки пропозицій учасників чи окремих елементів пропозицій, що дозволяє враховувати поряд із ціновими нецінові критерії такої оцінки, укладення та оплату договорів, оскарження процедур тощо.
Професіоналізація публічних закупівель передбачає:
- впровадження уповноважених осіб у поєднанні з поглибленим навчанням спеціалістів на основі використання сучасних методик та технологій;
- запровадження посади «Фахівець з питань публічних закупівель» різного рівня; установлення кваліфікаційних вимог до осіб, які залучаються до відповідних функцій на різних етапах закупівлі (фінансового планування, підготовки специфікацій, маркетингу, організації процедур закупівлі, правового забезпечення та управління контрактами тощо). Процес професіоналізації підтримується програмами підготовки фахівців у сфері публічних закупівель на основі сучасних методів навчання (онлайн-курсів, модульного дистанційного навчання тощо);
- оптимізацію функцій уповноваженої особи, зокрема розвиток комплексного економічного аналізу, моніторингу ефективності системи публічних закупівель з огляду на якість та вартість системи забезпечення потреб;
- оптимізацію функцій контролю у сфері публічних закупівель, усунення дублювання та обмеження повноважень із здійснення контролю у зазначеній сфері;
- забезпечення необхідних матеріально-технічних ресурсів та кадрів для ефективного функціонування у сфері публічних закупівель.
Міжнародне співробітництво у сфері публічних закупівель передбачає:
- взаємодію з відповідними державними органами та міжнародними організаціями, які представляють інтереси іноземних держав або членів міжнародних організацій у сфері публічних закупівель з метою гармонізації принципів та процедур публічних закупівель на умовах взаємності, запровадження міжнародних технічних стандартів та обміну інформацією про публічні закупівлі.
Завдання Політики
Основними завданнями Політики є:
- виконання чинного законодавства у сфері публічних закупівель;
- забезпечення раціонального та ефективного використання коштів за рахунок створення прозорої, відкритої, зрозумілої, доступної, стабільної системи публічних закупівель та функціонування електронної системи закупівель;
- підвищення ефективності процесу закупівель та подолання корупції у цій сфері шляхом підвищення професійності у сфері закупівель, здійснення заходів із запобігання та протидії корупції, запровадження механізму електронних закупівель та участі громадськості в проведенні моніторингу системи публічних закупівель.
Очікувані результати Політики
Реалізація Політики дає змогу:
- забезпечити функціонування ефективної системи публічних закупівель, що відповідає міжнародним стандартам прозорості, доступності, стабільності та конкурентності;
- привести публічні закупівлі у відповідність з вимогами директив ЄС;
- забезпечити функціонування електронних закупівель;
- знизити рівень корупції у сфері публічних закупівель;
- підвищити рівень довіри бізнесу і суспільства до системи публічних закупівель;
- оптимізувати витрати у системі публічних закупівель.
Локальна нормативно-правова база
На виконання норм та вимог чинного законодавства України у сфері публічних закупівель та з метою реалізації політики Університету у сфері публічних закупівель, в Університеті прийняті та діють:
1) Положення про уповноважену особу Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна.
Положення про уповноважену особу Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна (далі — Положення) розроблено на виконання частини сьомої статті 11 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) — і визначає правовий статус, загальні організаційні та процедурні засади діяльності уповноваженої особи.
Під час розроблення цього Положення, замовник — Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, керувався Примірним положенням про уповноважену особу, затвердженим наказом Міністерства економіки України «Про затвердження Примірного положення про уповноважену особу» 08.06.2021 № 40.
2) Окремі положення щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна.
Окремі положення щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна (далі — ОПЗЗ) розроблено для врегулювання внутрішніх взаємовідносин замовника, які не є предметом регулювання Закону України «Про публічні закупівлі».
Мета цих ОПЗЗ врегулювання внутрішніх взаємовідносин замовника шляхом об’єктивного та неупередженого визначення і розподілу сфер компетенції, функцій (обов’язків) та відповідальності між структурними підрозділами, службовими (посадовими) чи іншими особами, які є працівниками замовника, для здійснення закупівель товарів, робіт і послуг на принципах спільної, злагодженої, послідовної і фахової взаємодії з використанням наявного досвіду, потенціалу, а також функціонального призначення та професійних обов’язків.
3) Методика визначення очікуваної вартості предмета закупівлі Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна.
Методика визначення очікуваної вартості предмета закупівлі Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна (далі — методика) застосовується для визначення замовником очікуваної вартості предмета закупівлі товарів, робіт та послуг, закупівля яких здійснюється відповідно до положень Закону України «Про публічні закупівлі» та має рекомендаційний характер.
Під час розроблення цієї методики, замовник — Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, керувався Примірною методикою визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженою наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» від 18.02.2020 № 275 (зі змінами).