Нобель–2025: світло демократії в темряві диктатури
Марія Коріна Мачадо — жінка, яка кинула виклик диктатурі, не втративши віри у силу мирних змін. Її нагородження Нобелівською премією миру 2025 року стало знаком визнання для всіх, хто відстоює демократію попри виклики. Пані Мачадо відзначили «за її невтомну працю з просування демократичних прав народу Венесуели та за її боротьбу за справедливий і мирний перехід від диктатури до демократії». Лауреатка широко відома серед правозахисників світу: вона була названа однією зі 100 жінок BBC у 2018 році й увійшла до списку 100 найвпливовіших людей за версією журналу Time у 2025 році, а також у 2024 році отримала премію Вацлава Гавела з прав людини.
Які глобальні виклики для демократії та чому історія Мачадо важлива для українського політичного контексту — про це ми говоримо з Юлією Біденко, кандидаткою політичних наук і доценткою кафедри політології Каразінського університету, гостьовою дослідницею в Українському науковому інституті Гарвардського університету.
- Добрий день, пані Юліє! Якою є Ваша думка з приводу цьогорічної нагороди?
Премія миру 2025 року присуджена венесуельській політикині Марії Коріні Мачадо. На мій погляд, цей вибір має як феміністичний аспект, адже жінки традиційно менш представлені серед лауреатів, так і говорить про глобальний тренд деколонізації, боротьби за права людини та боротьби проти диктатур — як ультраправих, так і лівих.
- Чим відрізняється Нобелівська премія миру від премій за наукові досягнення з природознавчих чи гуманітарних наук?
Нобелівська премія миру завжди була дещо політично забарвленою: це її природа, на відміну від відзначення досягнень у природничих науках, економіці, чи літературі. Недарма сам Альфред Нобель наполягав, щоб саме ця премія вручалася не у Швеції, а в Норвегії, державі з більш нейтральною воєнною історією. Цікаво, що навіть у минулому серед номінантів траплялися дещо суперечливі постаті, а рішення комітету залишаються таємними протягом декількох десятків років. Це підтверджує, що процес номінування завжди має політичний контекст. Цьогорічне рішення також не уникло політизації. Ми пам’ятаємо, що не лише американські політики, а й навіть українські депутати Верховної Ради обговорювали можливість номінування Дональда Трампа — лідера країни, яка є одним із ключових союзників України, — але цього не сталося.
- Які наслідки для світової політики має перемога венесуельської політикині?
Мачадо представляє центристську позицію: вона виступає проти ліворадикальної диктатури Мадуро, яка є спадком режиму Уго Чавеса, але водночас не належить до крайніх рухів. Її діяльність — це виклик авторитаризму та сигнал про підтримку демократичних цінностей у світі, де дедалі частіше перемагають популістські та диктаторські дискурси «сильних чоловіків», які переглядають історію, ставлять під питання універсальність прав людини, або заробляють політичні симпатії на цькуванні найменш захищених прошарків суспільства.
- Серед цьогорічних нобелівських лауреатів є лише 2 жінки, і Марія Коріна Мачадо — єдина, хто отримала премію одноосібно. Як нагородження жінки премією миру впливає на глобальний феміністичний дискурс?
Якщо говорити про гендерний вимір, то безумовно, нагородження жінки підсилює роль жінок у політиці. Мачадо — це приклад того, що жінки можуть бути не лише учасницями громадського руху, а й стратегами. Вона має базову інженерну освіту, пізніше здобула знання з управління фінансами та публічної політики — це грамотна системна опозиціонерка. Так, з точки зору інтерсекційного фемінізму вона не зовсім self-made, що вийшла з низів, але її сміливість відкрито протистояти режиму заслуговує поваги. Не менш символічно й те, що офіційна Венесуела останніми роками голосувала в ООН синхронно з Росією, тож рішення Нобелівського комітету можна сприймати як натяк: світ не має підтримувати крайнощі, особливо тих, хто є союзником агресора, а після нагородження у жовтні цього року режим навіть відкликав дипломатичну місію з Осло.
- Пані Юліє, чому, на вашу думку, приклад Марії Коріни Мачадо є важливим і для українського суспільства? Які паралелі ви бачите між венесуельським досвідом боротьби за демократію та українським контекстом сьогодні?
Для нас, українців, у прикладі Марії Мачадо важливо те, що вона показує силу громадянського суспільства. Саме активність громадян, мережеві ініціативи, готовність до самовідповідальності є тими чинниками, що допомагають Україні вистояти й розвиватися навіть під час війни. І цей досвід Мачадо є дещо близьким українському контекстові.
Я зустрічаю наших першачків із дуже інтерактивним курсом «Демократія: від теорії до практики», де велика увага приділена саме активному громадянству та критичному мисленню, а здобувачі освіти розробляють власні соціальні проєкти. Я можу сказати, що останні роки наші студенти проявляються в ініціативах, які не лише сфокусовані на гуманітарному аспекті виживання, а й мають просвітницьку складову чи націлені на системний вплив на місцеву чи державну політику. Утім, коли як викладачка та гарантка магістерської освітньої програми «Глобальні студії та світова політика» я певним чином «проводжаю» наших здобувачів освіти, я намагаюсь донести їм, що, на жаль, сучасний світ не є україноцентричним, і за симпатії світових лідерів, голоси їхніх виборців, а також за ідеологічну та бюджетну пріоритезацію міжнародних організацій та фондів, йде боротьба у всьому світу.
Звісно, було б почесно, якби українця чи українку номінували цього року. За моєю персональною емоційною позицією, пошани заслуговує кожен, хто боронить наразі Україну, і, на жаль, серед мого родинного, дружнього та професійного кола є ті, хто за неї загинув. Але, згідно з первісною ідеєю Альфреда Нобеля, премія має йти тим, хто виступає за скорочення армій, роззброєння та мир. У цьому сенсі мені приємно згадати Олександру Матвійчук, з якою я перетиналась і до повномасштабного вторгнення в Києві, а після спостерігала за її виступами в різних колах європейських столиць та в медіа. Вона отримала Нобелівську премію миру в 2022 році, хоча й розділила її з активістами з росії та білорусі. Утім, з усієї трійці саме Олександра зараз є доволі гучним голосом України, але не в дусі пацифізму, а привертаючи увагу до викриття злочинів росії й необхідності більш упевненої та рішучої відповіді на агресію. Її діяльність, як і активність наших колег та студентів на своєму академічному та/або активістському рівні — доказ того, що сьогодні боротьба за мир означає боротьбу за справедливість.
- Якими цінностями та якостями має володіти людина, яка прагне одержати цю премію? Яку освіту варто здобувати та яку кар’єру потім обрати?
Я переконана, що для лідерів, здатних змінювати світ, критичне й стратегічне мислення формуються лише у класичному університеті. Штучний інтелект чи TikTok можуть надати швидкий фактаж, але не сформують критичного мислення, ціннісного стрижня та синергетичного розуміння, як працює економіка, політика й суспільство. Саме університет дає інтелектуальний фундамент, без якого неможливо ані стати реформатором, ані отримати Нобелівську премію миру. І хоча серед переможців були й організації (на кшталт ООН чи Червоного Хреста), і політики з різною біографією та досягненнями, що досі підлягають сумніву в наших реаліях, я впевнена: саме начебто непотрібні знання про нашу історію та сутність, системний підхід та вміння взаємодіяти з різними групами, які формуються протягом навчання у класичному університеті, надають імпульс, щоб змінювати світ на краще.