Міжнародна науково-практична конференція «Інноваційні підходи до підготовки і професійного розвитку вчителів»
.jpg)
2–3 жовтня 2025 року відбулася І Міжнародна науково-практична конференція «Інноваційні підходи до підготовки і професійного розвитку вчителів» (I-TEACH 2025), організована Харківським національним університетом імені В. Н. Каразіна спільно з партнерами. Конференція проходила у змішаному форматі: перший день — очно в Києві з можливістю онлайн-підключення, другий день проводився онлайн.
У заході взяли участь науковці, освітні управлінці, а також представники міжнародних і громадських організацій, які опікуються проблемою професійного розвитку вчительства. З вітальними словами до учасників звернулися Тетяна Кагановська, ректор Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, Оксен Лісовий, Міністр освіти і науки України та Василь Кремень, президент НАПН України.
На пленарному засіданні з доповідями виступили: Андреас Шляйхер, директор з освітніх питань Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) про залучення, розвиток та утримання вчителів у світі майбутнього; Лілія Гриневич, проректор з науково-педагогічної роботи Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, про концептуальні засади професійного зростання вчительства; Ханнелле Ніемі, професор педагогіки та директор з наукової роботи Гельсінського університету, про досвід формування професіоналізму вчителів в умовах невизначеності; Клер Гордон, директор Центру вдосконалення освіти Eden Лондонської школи економіки та політичних наук, про сучасні підходи до освітнього лідерства у складні часи; Лариса Лук’янова, доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, директор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, про нові траєкторії професійного зростання українських учителів за кордоном.
У межах пленарного засідання Тетяна Головатенко, заступник директора ННІ «Академія вчительства», та професор Гвен ван дер Велден презентували спільну програму Каразінського університету та Університету Воріка, створену за підтримки Британської Ради в Україні «Освітнє лідерство у турбулентні часи», спрямовану на розвиток управлінських компетентностей освітніх лідерів.
Після пленарного засідання для учасників прозвучав музичний подарунок від Ярослава Джуся — українського бандуриста, композитора та засновника гурту «Шпилясті кобзарі».
Далі учасники працювали у секціях за тематичними напрямами. У межах секції «Інноваційні підходи до професійної підготовки вчителів» модераторами були Наталія Морзе, професор, член-кореспондент НАПН України, та Кінга Бялек, директор з розвитку Школи освіти Варшавського університету та Польсько-американської фундації свободи. Секцію «Освітнє лідерство та неперервна педагогічна освіта» модерували Лілія Гриневич та професор Гвен ван дер Велден з Університету Воріка. Третя секція «Навчання та викладання в умовах непрогнозованих викликів» відбувалася під керівництвом Тетяни Головатенко, заступника директора ННІ «Академія вчительства», та Ханнеле Ніемі.
Другий день конференції модерував Євген Ніколаєв, заступник директора ННІ «Академія вчительства». Зі вступим словом до учасників звернулася Лілія Гриневич, окресливши сучасні виклики професійного розвитку вчительства та роль інноваційних підходів у трансформації освіти. Далі відбулися доповіді провідних науковців: Сергій Назаровець, кандидат наук із соціальних комунікацій, старший науковий співробітник бібліотеки Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, розповів про вплив генеративного штучного інтелекту на академічну доброчесність; Люк Годсон, доктор філософії з психології, доцент Університету Воріка, розкрив проблему соціальної підтримки та психологічної стійкості вчителів; Мирослава Вовк, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, презентувала результати моніторингового дослідження щодо змісту психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів у закладах вищої освіти України.
Окремий блок конференції був присвячений молодим науковцям, які мали можливість представити власні дослідження та напрацювання.
Конференцію організовано Міністерством освіти і науки України, Національною академією педагогічних наук України, Харківським національним університетом імені В. Н. Каразіна, Університетом Воріка (Велика Британія), Університетом Гельсінкі (Фінляндія), Школою освіти Польсько-американського фонду свободи та Варшавського університет (Польща) за підтримки Британської Ради в Україні, ГО «ЕдКемп Україна» та IIF — International Inclusive Foundation.